What does the future have in store for independent developers?
DAVID CAGE'S EDITORIAL
Le Boss of QUANTIC DREAM gives you a piece of his mind
What does the future have in store for independent developers?
Do artisanal development teams still have a valid role in the video game industry, or must they make way for the large internal studios or the game publishers?
by David CAGE
Starting an independent studio to develop a PC game project has today become an extremely hazardous undertaking. One of the main reasons for this lies in the fact that many companies have created their own internal studio. In this way they get direct control over the project, are the sole decision makers, reduce the overhead costs, reduce expenditures and minimize risk. In short, they are happy.
All this might be perfect, and we might wonder what good are the independent studios now -- if there wasn't another side to the picture.
The products that come out of internal studios controlled by publishers are well thought out, with satisfactory technique and a coherent Game Play -- basically, acceptable games. Regretfully, these games often have no spirit, no soul. They are sterile, without any real originality. It is rarely this kind of game that pushes the video game industry forward: they don't invent new concepts or take risks.
At the other end of the spectrum, the independent studios have to be creative and original. They generally have an enormous advantage in that each member of the team is personally implicated in the project. It is easy to see how most innovative game concepts were created amongst a small group of creatives, not at the big studios. All for one simple reason: an independent studio has to be creative in order to survive.
With Omikron, for example, we have spent nearly a year working on the universe of the game, describing a political system, a religion, the weather patterns, all to create a credible world. We have, even more importantly, spent an enormous amount of time trying to invent an original system for a game that really uses 3D technology to its fullest. What internal studio would have been permitted to spend all that time just getting ideas down on paper?
None. And this is why I believe the future belongs to the small studios. They are the people who are inventing the future of the video game. The internal studios at large publishers are useful to the industry, if only for economic reasons, but it is imperative that the publishers themselves play the game, so to speak, by reinvesting in projects developed by independent teams (as happens in the movie industry).
Otherwise, if they don't, the market will end by drying up for lack of ideas, and lose its base for a lack of novelty. The independent studios have the potential to create new products that will attract a new public. It's up to the publishers to figure out that they need the independent studios just as much as those studios need them.
Quel Avenir pour les Studios de Développement Indépendants?
Les équipes d'auteur ont-elles encore une place dans l'industrie du jeu vidéo, ou doivent-elles laisser la place aux studios internes des gros éditeurs ?
par David CAGE
Monter un studio indépendant pour développer un projet de jeu PC est devenu aujourd'hui une entreprise extrêmement périlleuse. Une des principales raisons réside dans le fait que beaucoup ont décidé de créer leur propre studio interne. Ils ont ainsi directement prise sur le projet, sont seuls à prendre les décisions, diminuent les frais de structure, maîtrisent les coûts et minimisent les risques. Bref, le bonheur.
Tout cela serait parfait, et on serait en droit de se demander à quoi peuvent encore bien servir les studios indépendants, si la médaille n'avait son revers.
Les produits sortant des studios internes des éditeurs sont souvent des produits bien pensés et étudiés, avec une technique satisfaisante et un Game Play cohérent, bref, des jeux corrects. Malheureusement, ils sont souvent sans âme, asseptisés, sans réelle originalité. Ce sont très rarement eux qui font avancer le jeu vidéo, qui inventent de nouveaux concepts, qui prennent des risques.
A l'opposé, les studios indépendants ont la contrainte d'être originaux et créatifs. Ils ont généralement l'énorme avantage que chaque membre de l'équipe est personnellement impliqué dans le projet. Il est facile de constater que la plupart des concepts de jeu novateurs ont été créé au sein de petites équipes d'auteurs, et non dans de gros studios.Et cela pour une raison simple : un studio indépendant est obligé d'innover pour exister.
Sur Omikron, par exemple, nous avons passé presque un an à travailler sur l'univers du jeu, à décrire un système politique, religieux, météorologique, pour créer un monde crédible. Nous avons surtout passé énormément de temps à essayer d'inventer un système de jeu original qui exploite véritablement la 3D. Quel studio interne aurait pu se permettre de passer autant de temps simplement à mettre des idées sur papier?
Aucun, et c'est pourquoi je crois que l'avenir appartient aux petits studios. Ce sont eux qui inventent l'avenir du jeu vidéo. Les studios internes des éditeurs sont utiles à l'industrie, ne serait-ce qu'économiquement, mais il est vital que les éditeurs jouent le jeu, et réinvestissent dans des projets d'équipes indépendantes (comme cela se fait dans l'industrie du cinéma).
Sinon à terme, le marché s'épuisera par manque d'idée, se lassera par manque de renouvellement. Les studios indépendants ont le potentiel pour créer des produits nouveaux qui draineront un public nouveau. Aux éditeurs de comprendre qu'ils ont besoin des studios indépendants autant que les studios indépendants ont besoin d'eux.
Autor: David Cage
Source: Quantic Dream
Language English, French
Related Items:
The Report on the E3 in Atlanta (1997)
France and Game Play - An Impossible Marriage?
Toward a 3D Game Play ?
What does the future have in store for independent developers?
How to Sell a Game.
Report on E3 Atlanta 98.
<< HOME