Fahrenheit (Finnish)
Tekijä: Quantic Dream
Julkaisija: Atari
Testattu: Xbox
Saatavilla: pc, PlayStation 2, Xbox
Pelin kotisivu: atari.com/fahrenheit
Seikkailupelien kuolemaa on odotettu jo pitkään. Onhan väitteessä paljon tottakin, mutta loppujen lopuksi ne tuntuvat enemmänkin mukautuvan aikaansa ja muuttavan muotoaan. Fahrenheit todistaa sukupolvenvaihdosta - yhtä nerokasta, upeasti toteutettua seikkailupeliä ei ole nähty vuosikausiin.
Fahrenheit alkaa tarinallisesti hyvinkin perinteisesti. Ravintolan vessassa tapahtuu kummallinen, rituaalimurhalta vaikuttava tappo. Sitä tutkii etsiväkaksikko, joka parsii murhan kuvioita kokoon murhaajan jättämästä runsaasta todisteaineistosta. Löytyy verijälkiä, sormenjälkiä, murha-ase ja murhaajan jälkeensä jättämiä esineitä. Helppo tapaus siis, paitsi että kaikki ei silti tunnu mätsäävän toisiinsa.
Omituiseksi ja omintakeiseksi elämykseksi pelin tekee kuitenkin se, että pelaaja seuraa tapahtumia useamman henkilön silmin. Alussa pelaaminen sujuu itse murhaajalla, Lucasilla, joka ei suinkaan tehnyt tekostaan tieten tahtoen - vaan jonkin ulkopuolisen voiman pakottamana. Kohta näkökulma siirtyy etsiviin, jotka saapuvat murhapaikalle. Ja sitten taas Lucasiin. Ja myöhemmin Lucasin veljeen. Hänestä etsiviin. Ja niin edelleen, hahmosta toiseen, vuoron perään kohtaus kohtaukselta.
Hahmojen vaihtuminen ja tarinan eteneminen usealla eri taholla on huima keksintö, vaikkakaan se ei ole ideana tyystin ainutkertainen. Fahrenheitissa vuorottelu ja tilanteiden kuvaus eri hahmojen kannalta on vain toteutettu todella mukaansatempaavasti ja innoittavasti. Välillä kukin henkilö käy läpi yhden kokonaisen ”kappaleen” tarinaa, välillä ohjattavana on yhtaikaa kaksikin hahmoa samassa tai eri paikoissa. Pelaaja vuorottelee hahmoja ja pelaa näitä limittäin niin, että eri hahmot suorittavat tarinan kannalta oleelliset toiminnat tai keksinnöt, ja päästävät tarinaa soljumaan jälleen pykälän eteenpäin.
Vuorottelu ei ole silti se peliä kantava idea, vaan pikemminkin se miten vuorottelu on kytketty nopeasti synkkenevään, taidokkaasti luotuun tarinankerrontaan. Eri näkökulmat syventävät tarinaa ja tuovat samalla tapahtumiin vaihtoehtoja, mutta tapahtumat voivat myös polveilla eri tavoin pelaajan toimista riippuen. Kaikkia todistuskappaleita ei tarvitse löytää, kaikkia asioita penkoa - vaan pelaajan toimet tekevät tarinaan erilaisia mutkia ja kiepautuksia, joiden ansiosta tarina voi muuttua selvästikin eri pelikerroilla.
Muutoinkin peli yhdistää upealla tavalla erilaisia tehokeinoja, niin tekniikan kuin tarinankerronnan rintamilla. Esimerkiksi kameran ja kuvakulmien käyttö on ainutlaatuisen tehokasta. Tapahtumia voidaan esittää jaetulla ruudulla yhtaikaa useammasta näkökulmasta - välillä tämä on vain tehokeino, välillä toisessa kuvassa näytetään lähestyvää toista hahmoa ja hätistetään pelaajaa pikaisiin toimiin, ennen kuin aika loppuu. Lisäksi peliä rytmittävät toimintakohtaukset on ideoitu innovatiivisesti. Ruutuun ilmestyy kaksi väripallukkaa, ja pelaajan on reagoitava niiden signaaleihin reaktiopelien tapaan. Näin pelaaja saatetaan luotsata kiivaankin toimintakohtauksen läpi tai pakottaa tämä pitämään huomio pelissä tärkeän dialogin aikana. Toteutus on mainio, etenkin kun tässä ei tarvita toimintapelurin taitoja ja ”toiminta” on parhaimmillaan sovitettu todella hyvin tarinankerrontaan.
Seikkailun nerokasta toimivuutta voi vain hämmästellä. Ongelmanratkonta noudattaa seikkailupelien perinteitä, mutta kaikki on loogista ja pääteltävissä nykymaailman järjenkäytöllä. Kiireetöntä askartelua tasapainotetaan hienosti kiivaammilla tilanteilla, ja kaikkea värittää paikoittaisen mustankin huumorin sävyttämä vahva, psykologinen tarina, jonka hahmotkaan eivät jää pelkiksi paperinukeiksi.
Fahrenheit voisikin olla viiden tähden arvoinen seikkailu, jos se vain ei kärsisi eräästä 3d-pelien perusongelmasta: rasittavasta kamerasta. Hahmon ja ympäristöjen seuraaminen on joissakin, yleensä tietenkin kimuranteissa tilanteissa hankalaa ja jopa tuskastuttavaa. Se on sääli muutoin liki täydellisessä pelissä, jolle kuuluu ehdottomasti paikka seikkailujen historiagalleriassa.
Autor: Jukka O. Kauppinen
Source: Plaza.fi
Language: Finnish
<< HOME
Previous News
- JeuxVideo: David Cage est ici
- Adventure Europe Video Interview with David Cage
- Quantic Dream Supports AGEIA PhysX Processor in KARMA
- JeuxVideo: David Cage est ici
- JeuxVideo: David Cage est ici
- JeuxVideo: David Cage est ici
- JeuxVideo: David Cage est ici
- Inside Indigo Prophecy with Quantic Dream’s Guilla...
- Entrevista David Cage
- JeuxVideo: David Cage est ici