Quark
Franska utvecklare verkar kunna komma upp med de mest intressanta spelmixarna/idéerna och om de första skärmdumparna och bilderna från Quark är någonting att gå efter så verkar det här vara någonting alldeles speciellt. Quantic Dream kanske inte är ett välkänt namn, men med titlar under bältet som Omikron så är de inte bara teknologiskt långt fram utan kan producera spel med ett enormt djup både när det gäller detaljer och originella spelkoncept.
Quark är marknadsfört som ett 3D actionäventyr i realtid som är planerat att släppas mot slutet av året. Det utspelar sig i två parallella universum, en medeltidsvärld full av överraskningar, fantasy, mirakel och trolldom samt en realistisk modern värld.
Huvudkaraktären, Waki, är en ung äventyrare som slåss mot det tomrum som äter upp hans värld. Tillsammans med sin blandade grupp av djurvänner beger sig Waki ut på ett äventyr som tar honom genom vidsträckta, vackra och ständigt förändrande världen Quark. Förutom den här världen finns det en parallell värld som placerar dig i London där erfarenheterna av hans syster Una, en ung föräldralös, är skildrade. Även hon måste lista ut mysteriet och faran som hotar hennes universum.
Spelets historia är en blandning av surrealism och smart sammansatta historier som korsar varandra. En grupp som är kända som "de Resande" är de enda som vet om att andra dimensioner existerar och de är kapabla att resa från en till en annan. Både Waki och Una är själva Resande men lever på separata plan och efter att de blev övergivna av sina föräldrar har de växt upp och levt helt olika liv. Waki levde med Quarks som är små varelser belägna i Opal Valley. Ledaren av civilisationen, mästaren av stammen Fenji, lärde Waki stridsgrunderna och en del magiska trick. Trots att landet befinner sig i fred, bygger fienden upp en styrka och rör sig mot dalen, så fara och katastrof kan vara nära. Om ingenting görs så kan landet övertas och kanske även försvinna in i ett tomrum!
Una, den andra huvudkaraktären i spelet, är en ung, smart och fashionabel ung flicka som lever i dagens London men som växer upp i ett fattigt och strängt barnhem i en förort till London.
Historien börjar med att ett svart hål öppnar sig på himmelen och hotar att svälja Jorden. En förutsättning är att Waki och Una upptäcker mysteriet om deras eget ursprung och historien om deras ras. Deras resa kommer leda dem mycket längre än de någonsin kunde föreställa sig och möta fasansfulla varelser och glömda gudar. De blir tvungna att gå till portarna av anti-världen för att förstå varför hela universum håller på att försvinna in i tomrummet. Deras fiende är Sir John B. Konrad, en före detta "Resande" som har kommit på en listig plan för att bli solguden av alla universumen. Men sina arméer av Krolls, onda varelser från en annan dimension, har han svurit att eliminera de sista Resande, Waki och Una.
De två hjältarna får hjälp under deras resa av en samling djur med olika talanger. Man kan kontrollera varje djur för att använda sig av deras olika talanger i olika situationer. Den riktigt intressanta aspekten av spelet är att varken brodern eller systern vet om varandras existens - endast genom drömmar om varandras upplevelser - så spelaren får axla rollen som båda karaktärerna, påverka och spela deras rollfigur när det verkar passa. Om man fastnat med en karaktär kan man ändra form till den andra vilket kanske ändrar händelser för den första. Båda kommer att ha sina egna uppgifter, vilket djuren kommer att hjälpa till med att ta sig an. Una har till exempel en fågel, hund och en apa medan Waki har konstiga utomjordiska djur som är speciella för Quark, alla med sina egna speciella krafter.
Andra saker som talar starkt för spelet är dess ickelinjära historia och händelser vilket betyder att spelaren kan röra sig fritt, slåss och ha ändlösa rörelser, med realtidsstrider som en av ingredienserna. Att få den rätta arkadkänslan är en viktig faktor för teamet, likväl som historien som är den riktiga fokusen på spelet.
Quantic Dream menar att ett spel måste precis om en film ha lugnare och intensivare delar. Det gör att handlingen är väldigt viktig eftersom blandningen av actionmoment och dialog hela tiden måste vara balanserad för att göra spelaren riktigt engagerad.
Spelets utseende är en mix av en rikligt renderad presentation i tecknad stil vilket ger spelet en otroligt stark miljö. En talesman för teamet säger att "Quark utnyttjar teknologin som utvecklades till Omikron medan den förnyar den med en unikt intelligent motor, avancerad dynamik och kraftfulla verktyg".
Trots att utvecklingsteamet håller några av spelets planer och idéer hemliga så har djuren du kommer att jobba med många krafter och finns i olika skepnader, många som kommer att ge spelet ett riktigt öppet utseende. Magiska specialeffekter och komplexa varelser kommer att ge spelet en bred teknologisk fokus för utvecklarna att hitta på originella och häpnadsväckande händelser. Genom att blanda fantasy med en mer realistisk värld, tillsammans med rollspelselement bäddar för en spännande mix och fullständig frihet inom den enorma 3D-världen.
Derek dela Fuente
Christoffer Ehn
<< HOME